Czym jest alkoholizm

Czym jest alkoholizm, czy jest chorobą? Odpowiedz na to pytanie jest tylko jedno. Alkoholizm jest chorobą i jak każda inna choroba prowadzi do odchodzenia od zdrowia. Jest ona klasyfikowana przez Międzynarodową Organizację Zdrowia. W początkowej fazie ciężko zauważyć i rozpoznać jej etapy, natomiast z czasem stają się one coraz bardziej widoczne. Na szczęście gdy zauważymy symptomy choroby alkoholowej, odpowiemy na kilka pytań możemy przystąpić do leczenia i przy determinacji pacjenta możemy znaleźć z niej wyjście.

Jest choroba polegająca na utracie kontroli nad ilością spożywanego alkoholu. Jest on spożywany w celu doznawania jego działania psychicznego, a czasem także dla uniknięcia złego samopoczucia, wynikające z jego odstawienia. Istotą tej choroby jest psychiczne i fizyczne uzależnienie od alkoholu.

Uzależnienie psychiczne polega na poprawie naszego samopoczucie

Uzależnienie fizyczne objawia się wzrostem tolerancji na alkohol, utratą kontroli nad wypijanym alkoholem (niemożność przerwania picia w z góry zaplanowanym momencie) oraz palimpsestami i występującym Alkoholowym Zespołem Abstynencyjnym po odstawieniu alkoholu.

Alkoholizm jest to choroba pierwotna co oznacza, że przyczynia się do powstawania innych chorób. Jest to choroba śmiertelna i nie leczona prowadzi nieuchronnie do śmierci, Mało jest jednak rozpoznań w aktach zgonu samego alkoholizmu. Przeważnie w aktach wpisywane są choroby wtórne jak np. marskość wątroby. Alkoholizm jest chorobą i powinna być leczona jak każda inna bardzo groźna choroba. Często jednak rozpatrywana jest pod kątem moralnym. Dla wielu ludzi jest grzechem, który niszczy ducha i ciało. Wiele osób uważa , że jest dowodem słabego charakteru i upadku moralnego i nie ma potrzeby pochylania się nad pomocą osobom uzależnionym. Mimo tych zastrzeżeń alkoholizm jest chorobą. Ma swój numer statystyczny i swoją definicję która znajduję się w spisie chorób uznawanych przez Światową Organizację Zdrowia.

Jest to choroba jak każda inna i tak samo powoduje odchodzenie od zdrowia. Ma swój początek i koniec. Początek alkoholizmu jest trudny do uchwycenia, granice pomiędzy piciem w towarzystwie a chorobowym jest płynna. Każdy człowiek reaguje różnie na alkohol, zatem są osoby które nie odczuwają skutków picia alkoholu a są również tacy, którzy z powodu długotrwałego picia muszą przebywać na oddziale psychiatrycznym. Jest też trzecia grupa uzależnionych, którzy potrafią funkcjonować w społeczeństwie nawet zajmować wysokie stanowiska lecz gdy takie osoby poddadzą się badaniom psychologicznym okazuję się, że ich poziom umysłowy obniżył się upośledzenia umiarkowanego.

Można wyróżnić kilka faz przebiegu tej choroby i wraz z jej rozwojem staje się ona coraz bardziej widoczna, a skutki tej choroby stają się coraz bardziej odczuwalne i dla pijącego i dla otoczenia. I tak wyróżniamy fazy

• pierwsza faza ostrzegawcza,
  • druga krytyczna,
  • trzecia chroniczna.

Są objawy tej choroby które możemy nazwać kluczowymi:

• zmiana tolerancji na alkohol,
  • przerwy w życiorysie,
  • klinowanie,
  • utrata kontroli.

Choroba alkoholowa ma również swój koniec (tak, jak każda inna choroba), są jedynie dwa wyjścia - śmierć albo zaprzestanie picia. Nie leczona choroba zwykle prowadzi do śmierci. Mało jednak jest aktów zgonu, na których lekarz wypisuje jako przyczynę alkoholizm. Najczęściej są to inne choroby wynikające z picia. Oznacza to również, że jest to choroba chroniczna - czyli nieuleczalna. Można jedynie powstrzymać jej rozwój.

Feed