Jakie występują uzależnienia?

Uzależnienia są coraz powszechniejszym problemem u osób w niemal każdym wieku. Przyczyny popadania w nałóg są różne, jednak osoby uzależnione zawsze powinny korzystać z pomocy specjalistów, jeśli chcą powrócić do normalnego życia. Jakie rodzaje uzależnień są najczęściej diagnozowane i jakie są ich objawy?

Alkoholizm – powszechny problem nie tylko osób dorosłych

Alkoholizm wciąż zajmuje jedno z pierwszych miejsc wśród najczęściej diagnozowanych nałogów. Jest to problem, który coraz częściej dotyka nie tylko osoby dorosłe, ale również nastolatków. Alkoholizm objawia się niekontrolowanym spożyciem napojów alkoholowych, przy czym nie zawsze jest to widoczne na pierwszy rzut oka. Obecnie bardzo często mówimy o alkoholizmie ukrytym, czyli sytuacji, w której uzależniony prowadzi z pozoru normalne życie, jednak pod osłoną nocy sięga po alkohol, nie potrafiąc opanować nałogu. Alkoholizm ukryty, wbrew pozorom, również będzie wymagał specjalistycznego leczenia. Dobrym rozwiązaniem będzie odwyk alkoholowy, który można odbyć w prywatnym ośrodku leczenia uzależnień w Poznaniu. Konieczna jest również terapia, która pomoże alkoholikowi poradzić sobie z przyczyną problemu.

Narkomania i uzależnienie od dopalaczy

Drugim po alkoholizmie bardzo poważnym uzależnieniem są narkotyki. Sięgają po nie zarówno osoby młode, jak i dojrzałe, które zwykle nie potrafią poradzić sobie z własnymi problemami. Czasami przyczyna nałogu jest zupełnie inna – chcemy dodać sobie trochę siły i energii, lecz nie pamiętamy, że mamy do czynienia z substancjami odurzającymi. Narkomani powinni szukać pomocy w specjalistycznych ośrodkach, bowiem w ich przypadku bardzo istotny jest etap odtrucia, przez który trudno przejść na własną rękę. Konieczna będzie też terapia, która najczęściej prowadzona jest w warunkach ambulatoryjnych. Bardzo silnie uzależniają również dopalacze, o których od czasu do czasu robi się głośniej, jednak warto mieć świadomość, że problem nie cichnie wraz z wiadomościami telewizyjnymi czy internetowymi. Uzależnienie od dopalaczy jest tym groźniejsze, że lekarze często nie wiedzą, jakie substancje znajdują się w konkretnym produkcie, przez co trudniej jest pomóc pacjentowi w stanie zagrożenia życia.

Pracoholizm – problem pracowników korporacji?

Uzależnić się możemy nie tylko od alkoholu czy narkotyków, lecz również od pracy. Kiedyś mówiło się, że pracoholizm to problem osób zatrudnionych w dużych korporacjach, które muszą pracować w nadgodzinach. Dziś jednak wiadomo, że problem ten może dotknąć każdego z nas. Pracoholicy przedkładają obowiązki zawodowe ponad wszystko inne – życie towarzyskie, relacje rodzinne, obowiązki domowe, dbanie o zdrowy styl życia. Paradoksalnie, nie zawsze pracują w nadgodzinach dla pieniędzy, a raczej dla idei. Nieskończony projekt sprawia, że nie mogą zasnąć, a zalegające na biurku dokumenty powodują chęć natychmiastowego powrotu do pracy. Jak leczyć pracoholizm? Chory musi przede wszystkim zgłosić się na terapię, bez której wyjście z choroby jest niemożliwe. Leczenie pracoholizmu jest tym trudniejsze, że o ile z używek można zrezygnować, o tyle niemożliwe jest zrezygnowanie z pracy zarobkowej.

Lekomania, czyli niewinne złego początki

Lekomanię niektórzy lekarze postrzegają jako pewną odmianę narkomanii, jednak obecnie coraz częściej mówi się o niej w kontekście zupełnie innego uzależniania. Zwykle zaczyna się niewinnie – sięgamy po leki, aby ulżyć sobie w bólu czy zniwelować dolegliwości. Lekomani nie odwiedzają lekarzy – początkowo zadowalają się jedynie lekami dostępnymi bez recepty. Spożyte w nadmiarze, mogą wykazywać pewne działanie odurzające. Niemniej jednak lekomani z czasem potrzebują silniejszych leków, które dostępne są wyłącznie na receptę. Zdobycie ich często oznacza działanie na granicy prawa, gdyż chory musi zdobyć receptę lekarską, na przykład poprzez jej wyłudzenie czy odkupienie od innego pacjenta. Leczenie lekomanii polega na terapii psychologicznej, a czasami również na odtruwaniu organizmu, zwłaszcza jeśli choroba jest bardzo zaawansowana.

Uzależnienie od komputera i telefonu, czyli problem dzisiejszych czasów

O uzależnieniu od nowoczesnych technologii jeszcze kilka lat temu słyszało niewiele osób. Dziś jednak stanowi ono poważny problem, i to nie tylko wśród osób młodych. Coraz częściej tego rodzaju nałóg diagnozowany jest u osób po 30. roku życia. Czym objawia się uzależnienie od komputera i telefonu? Otóż bez tego rodzaju sprzętu trudno jest choremu przetrwać nie cały dzień, lecz nawet godzinę. Co chwilę zerka w ekran telefonu, nie rozstaje się też z własnym laptopem. Możemy zauważyć zanikanie relacji rodzinnych czy towarzyskich, powodowany chęcią spędzania czasu tylko i wyłącznie przed telefonem czy przed komputerem. Czasami trudno odpowiedzieć na pytanie, kiedy mamy do czynienia z uzależnieniem, a kiedy z niegroźnym korzystaniem z nowoczesnych rozwiązań. Dlatego też warto zasięgnąć porady specjalisty, który postawi właściwą diagnozę. Leczenie tego typu uzależnienia polega w głównej mierze na terapii psychologicznej.